Home » Soepdieet – Afvallen met heerlijke soepen

Soepdieet – Afvallen met heerlijke soepen

De meeste mensen richten zich bij gewichtsverlies op een kilo per maand, maar als je serieus wilt afvallen dan kun je veel beter met het soepdieet beginnen. Dit dieet is er helemaal op gericht om zo veel mogelijk gewicht te verliezen terwijl je gezond blijft dooreten. Soep is een van de meest vullende maaltijden, zolang je hier maar goede ingrediënten toevoegt. Het soepdieet is een zogenaamd crash dieet: je gooit hierbij jouw gehele voedingspatroon om zodat je gewicht gaat verliezen. En een crash dieet is bijzonder effectief om gewicht te verliezen. Vergelijkbare crash diëten zijn het yoghurtdieet, het sapdieet en het ziekenhuisdieet. Bij al deze diëten gooi jij jouw gehele voedingspatroon om zodat jij uiteindelijk gemakkelijk de kilo’s verliest die jij nog moet verliezen om jouw streefgewicht te bereiken.

Soepdieet

Je hebt voor het soepdieet de juiste ingrediënten nodig. Je wilt soepen samenstellen die zo gezond mogelijk zijn. Hierbij probeer je dus ook zo veel mogelijk vitaminen en mineralen binnen te krijgen, omdat je natuurlijk altijd gezond wilt blijven eten. Een gemiddelde soep uit het soepdieet bestaat bijvoorbeeld uit zes verschillende groenten en een vleessoort zoals kip of rundvlees. Je gooit al deze ingrediënten in een pan en maakt, in combinatie met een aantal liters bouillon wordt het een ideale soep waar je meerdere dagen van kunt genieten. Bij het soepdieet maak je ongeveer 3 tot 5 soepen per week; je kunt dus ook het beste meerdere liters per soep maken omdat je dan de gehele week van de soepen kunt blijven genieten.

 

Hoe werkt het soepdieet?

De meeste menen die op dit moment kampen met overgewicht hebben in het verleden veel ongezonde voeding gegeten. Denk hierbij aan suikerrijke voeding, maar ook koolhydraatrijke voeding. De hoeveelheid tussendoortjes die je tegenwoordig tegenkomt zijn ongekend: de meeste supermarkten verkopen meer ongezond voedsel dan gezond voedsel. En daar komen helaas allerlei nadelen bij kijken, want het aantal mensen met overgewicht stijgt ieder jaar weer in Nederland. Maar daar kun je dankzij het soepdieet dus gemakkelijk verandering in brengen, want het soepdieet zorgt ervoor dat jouw lichaam zich volledig gaat focussen op vetverbranding. Dankzij de caloriearme soepen verbrand je iedere dag weer vet, dus wordt het behalen van jouw streefgewicht alleen maar gemakkelijker. Iedere soep is daarnaast gevuld met alle voedingswaarden die jij op een dag nodig hebt.

 

Soep bestaat voor het grootste deel uit water. Wanneer je hier vooral groentes aan toevoegt, blijft het dus nog steeds een vochtrijke soep. Een klein beetje vlees is ook prima, maar andere ingrediënten zoals vermicelli kunnen beter niet in de soep worden gestopt. Ingrediënten zoals groenten en vlees voorzien jouw lichaam van eiwitten; de voedingsstof die tijdens weken van gewichtsverlies het meest belangrijk is. Eiwitten zorgen voor een verlaagd hongergevoel en helpen jou de dag door te komen. Wanneer je ondertussen ook met spieropbouw bezig bent, zijn eiwitten al helemaal onmisbaar. Eiwitten zijn de bouwstenen van onze spieren en helpen onze spieren zo snel mogelijk van een training te herstellen. Het soepdieet heeft dus ontzettend veel voordelen, zolang je in ieder soep ingrediënten gebruikt die jouw lichaam ook echt nodig heeft.

 

De wetenschap achter het soepdieet

Laten we even naar de wetenschap achter het soepdieet kijken. Hierbij starten we met de wetenschap die achter een normaal voedingspatroon schuilt: ons dagelijkse voedingspatroon bestaat vooral uit koolhydraten. Deze koolhydraten geven ons energie, maar door het hoge aantal koolhydraten dat wij vandaag de dag eten gaat ook de hoeveelheid energie die wij binnenkrijgen omhoog. Deze energie moet uiteindelijk ergens naartoe: het wordt in ons lichaam opgeslagen. Deze energiereserves staan ook wel bekend als vet. En dit vet moet je uiteindelijk gaan verliezen wanneer je hier te veel van hebt. Je moet dus meer energie gaan gebruiken dan je binnenkrijgt, omdat het lichaam dan de vetreserves zal aanspreken. En daar komt het soepdieet ideaal van pas.

 

Want het soepdieet zorgt ervoor dat jouw lichaam gedurende een periode te weinig energie binnenkrijgt. Ondertussen blijft het lichaam gewoon energie verbruiken, waardoor je dus meer energie verbrandt dan jij binnenkrijgt. Het gevolg is dat het lichaam de energiereserves gaat verbranden, zodat er altijd voldoende energie is om normaal te functioneren. Dit is ideaal wanneer je met overgewicht kampt, omdat de overtollige kilo’s op deze manier in zeer korte tijd zullen verdwijnen. En dat heeft als grootste gevolg dat je steeds slanker wordt. Het soepdieet is dus een perfect dieet om slanker te worden en om eindelijk dat lichaam te krijgen waar jij al zo lang naar verlangt.

 

Soepen van het soepdieet

De ingrediënten voor de soepen zijn uiteindelijk het meest belangrijk. En je kunt hier gelukkig tientallen verschillende ingrediënten voor gebruiken. Er zijn inmiddels diverse kookboeken die zich specifiek op het soepdieet richten, dus de recepten uit deze boeken kunnen als inspiratie gebruikt worden. De meeste soepen binnen het soepdieet komen neer op de standaard groentesoepen: je zet een pan met een aantal liter water op het vuur, voegt hier bouillonblokjes aan toe, snijdt groenten en voegt deze weer aan de soep toe en gooit er uiteindelijk ook nog een beetje vlees bij. Je laat de soep vervolgens trekken zodat de smaken zich optimaal kunnen mengen. Als de soep eenmaal klaar is schep je een aantal keren op. Het is hierbij vooral belangrijk dat je het vocht en de ingrediënten met elkaar combineert. Je eet bij het soepdieet dus ook gewoon de groentes en het vlees dat in de soepen zit, omdat je hier uiteindelijk de meeste energie van krijgt en omdat deze voedingsstoffen bevatten die het lichaam hard nodig heeft.

 

Omdat het samenstellen van een soep redelijk wat tijd kost, is het handig om een dag per week uit te kiezen waarop je al deze soepen maakt. De meeste mensen die het soepdieet volgen kiezen zaterdag of zondag. Je hebt op deze dagen voldoende tijd om de soepen klaar te maken en kunt deze soepen gedurende de week meenemen. Het is handig om 3 tot 5 soepen per weekend te maken, omdat dit uiteindelijk voldoende porties biedt om de gehele week lekker en gezond te eten. Daarbij voorkom je op deze manier ook dat je voor het eind van de week te weinig hebt en ineens een hele soep moet bijmaken. Dit kost redelijk wat tijd, waardoor de kans bestaat dat je de soep niet maakt en toch een andere maaltijd eet. Dat laatste wil je tijdens het soepdieet voorkomen, omdat dat erin kan resulteren dat je uiteindelijk minder snel afvalt.

 

Start vandaag met het soepdieet

Het soepdieet is ontzettend gemakkelijk: je hebt een goed boodschappenlijstje nodig, en een portie geduld is natuurlijk ook onmisbaar. Uiteindelijk zal het soepdieet het gewichtsverlies opleveren waar je al tijden van droomt, dus is het een ideaal dieet om eindelijk dat streefgewicht mee te bereiken. Zet de pannen dus maar alvast klaar, want het is tijd om soep te maken.

 

 

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *